antara aku, pantai, Laut

Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir(berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain asin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi. (Al Furqon, ayat 53)

SUBHANALLAH..betapa indahnya alam ciptaan Allah S.W.T…

Sesungguhnya aku insan yang sangat bertuah berada di dunia ini..dgn segala nikmat yg di anugerahkan Allah ALHAMDULILLAH…

Betapa aku merasakan hebatnya anugerah Yang Maha Pencipta kepadaku…
Syukur, aku memiliki sepasang mata utk melihat keagungan Maha Pencipta yang menjadikan langit dan bumi ..keindahan yang tiada taranya..ALLAHUAKBAR…

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar…..

Di pantai, melihat lautan yang luas terbentang menjadikan hatiku begitu tenang…. Lihat pula pada ombak yang tak pernah bosan menghempas pantai…
Pandang ke atas melihat langit yg tinggi tak tercapai….birunya langit dan adakalanya kelihatan burung-burung yang terbang tinggi ke awan yg bergerak perlahan-lahan…itu cukup memberiku bermiliyaran ketenangan…

Bunyi desiran angin di telinga begitu mendamaikan hati…diselangi bunyi kicauan burung .. ia seolah-oLah irama indah yg bergetar di jiwa…oh sungguh indah segala ciptaan-Mu..seperti saja mau bersujud di situ mengagumi kebesaran Yang Maha Kuasa..

Perasaanku tenteram dan sayu di kala aku melihat matahari terbenam..sinar mentari yang semakin suram membisikkan suatu pertanyaan di hati ini. “Apakah aku masih sempat untuk melihat mentari muncul pada keesokan harinya..?”..aku sendiri tak pasti.
Apa saja pada alam ini ku nikmati sebaik-baiknya..walau hanya sehelai daun kering yg gugur ke tanah..aku rasa sesuatu yg sangat bernilai..

ingin sekali kuabadikan segala keindahan di pantai untuk selama-lamanya…seringkali melihat keindahan alam menjadikan aku terpesona, rasa cinta pada alam mulai tersemai di hati…melahirkan jiwa seni dalam diri padahal jujur aku tak suka pelajaran KESENIAN ketika di bangku sekoLah…

Dan disebabkan cintaku pada alam ciptaan Yang Maha Agung, aku menyimpan cita-cita untuk mengelilingi dunia..betapa indahnya dunia milik Nya..pada catatan ini aku sangat2 bersyukur kerana dianugerahkan nikmat pancaindera..dikurniakan mata, telinga, hidung dan yang selengkapnya untuk merasai nikmat di atas muka bumi ini…Alhamdulillah…

Dan betapa bersyukurnya jika aku memiliki seorang teman yang juga memahami dan menyelami jiwa ini…………..

Katakanlah: “Kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku,sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis)kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula) [Al-kahf : 109]

Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering) nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah.Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana [Luqman : 27]

 

Tinggalkan Balasan

